7 Mac 2018

Langkah PERTAMA untuk kulit muka breakout cara saya




Walaupun ini bukanlah percubaan pertama saya selesaikan masalah kulit wajah breakout, tapi akhirnya jumpa jugak penyelesaian. Dah macam-macam try, suami yang tengok si isteri ni dok membeli produk skincare dari pelbagai jenama hanya geleng kepala. huhu..

Sebelum ni saya pengguna produk skincare dari jenama tempatan.. T*T*. bila mana kecoh pasal produk tu beracun, saya berhenti serta merta. Sebab rata-rata beritahu, ibu breastfeed yang guna produk ni, boleh ganggu otak baby. Sudah.. malam tu jugak saya buang skincare tu. Ada set yang baru beli pun saya buang sekali..

Nak dipendekkan cerita, dia tak breakout dalam masa 2 atau 3 hari, cuma mula-mula dia muncul binyik kecil-kecil macam pasir bertaburan atas muka.. tapi selepas dua minggu, dia kaw-kaw naik. Sampaipak mentua pun tegur kenapa dengan muka. Serius dalam gambar ni lagi elok, berbanding selepas 2 minggu berhenti dari guna produk tu.

Gigih google produk dekat drugstore yang boleh dipakai dan sesuai. 1st sekali saya guna cosmoderm, sebamed, dan ada dua lgi produk, tapi tak ingat nama. Dan akhirnya, saya jumpa juga produk yang sesuai untuk kulit muka breakout macam saya.

Untuk cuci muka, saya guna Himalaya dua kali sehari.. bangun tidur sekali, sebelum tidur sekali.. Himalaya ni boleh beli kat watson atau mana-mana farmasi berdekatan anda, insyaAllah ada.




Lepas cuci muka dengan pencuci muka himalaya, saya sapu face cream dari Linola.. yang ni boleh beli di Caring Pharmacy.. dengan harga RM69


Seminggu dua kali saya akan scrub muka dengan green tea scrub dari st ives ni.. memang segar je muka lepa scrub. Scrub ni saya beli dekat watson. Harga tak ingat. huhu.. tapi tak sampai RM30 pun. 


Akhir sekali untuk produk makan saya ambil vitamin C dan E dari brand kordel. Dua suppliment ni saya beli di Caring Pharmacy. Vit E dah habis, lupa snap pic. Tapi memang dari brand yang sama. harga vitamin C, saya beli dalam kotak kembar, ada 4 botol.. RM39. 90,vit E tak sampai RM50



Dalam masa 6 bulan akhirnya, hanya tinggal sikit je lagi parut jerawat kat pipi. Apa pun nak cakap cream face linola tu memang terbaik. Saya bercakap tak ada dapat bayaran apa-apa tau.. cuma rasa nak share tu meluap-luap lepas terbaca ramai yg wajah diaorang breakout lepas guna produk sama macam sy guna sebelum ni.

Barulah semangat sikit nak selfie.. boh bedak sikit kat muka.. klu tak sebelum ni.. boh bedak sikit tau pun foundation, dia jadi merekah, kering.. bedak ngan foundation melekt kat jerawat tu huaaaaa... 😭 nanti saya share cara nak hilangkan bintik hitam atau pun whitehead yang selalu ada kat hidung, tengah angara kening dan jugak tulang pipi.


Catat Ulasan

Terima kasih kerana meninggalkan jejak

0 ulasan:



 
Copyright @2019 Ayu Balqishah | All Right Reserved
Designed By SF Design Lab | Powered By
Blogger.com