Skip to main content

Posts

Showing posts from August, 2014

Orang yang terakhir keluar dari neraka

Assalammualaikum.. Rasanya dah lama tak kongsikan cerita islamik sebagai penghibur hati atau pun tauladan untuk kita semua,mahupun sebagai pengetahuan bersama..hari ni saya kongsi 1 kisah.. Jom baca..
Abu Hurairah telah menceritakan kepada Atha’ nin Yazid Al-Laitsi bahwa para sahabat telah bertanya kepada Rasululla saw., “Apakah engkau akan melihat Tuhan kami kelak pada hari kiamat?” Maka Rasulullah saw. balik bertanya, “Apakah kamu sekalian merasa kesulitan melihat bulan pada malam purnama?” Mereka menjawab, “Tidak.” Selanjutnya Rasulullah saw, bertanya lagi, “Apakah kalian merasa kesulitan melihat matahari yang tidak ada awan yang menghalangi?” Mereka menjawab, “Tidak.” Mendengar jawaban itu, Rasulullah bersabda, “Seperti itulah kamu sekalian akan melihat-Nya.” Kemudian Rasulullah saw. meneruskan perkataaannya, “Pada hari kiamat nanti Allah akan mengumpulkan seluruh umat manusia, lalu Allah berfirman kepada mereka, ‘Hendaknya setiap orang mengikuti sesuatu yang disembahnya selama d…

satu malam yang hening

Nampak tajuk pun tau dh nak cerita tentang 1 malam..

1 malam tu selepas tulis entry 17 ogos .. hati terdetik bertanyakan sesuatu kepada suamiku.Soalan yang mungkin bagiku menimbulkan kecemburuan atau mungkin tidak.Aku menanyakan persoalan yang sering bermain dibenak fikiranku .. malahan hati jua berkata-kata.kenapa hati ni tak tenang ya?tetap mengenangkan kisah lalu.. kenapa rasa terlalu bersalah?kenapa mesti saya?kenapa ia menghantui?sedangkan saya sendiri yang memilih menjadi begini.. kenapa mak dan ayahnya wat macam tu?kenapa.kenapa... serius rasa nak menangis lagi.Tapi en.hubby hanya mengatakan,yang dia tidak pernah bercinta selepas habis sekolah.Aku yang pertama.Ku katakan padanya bahawa aku ingin tenang tanpa ada kesan silam.Tapi dia hanya mengatakan,biarlah ia berlalu.Usah dikenang.Tak mendatangkan hasil pun katanya.Dan blabla.huhuhu.Ringkas shj jwpannya.en hubby memang seorang yang tak suka pening2.tak suka amik tahu tentang cerita orang.jika tahu cukup sekadar tahu,takkan dis…

aidilfitri 2014

Malam raya Nailah Al Farafishah sudah pandai bertatih.Sekarang dia sudah pun berusia 10 bulan.Alhamdulillah sudah bileh berjalan dan hampir nak berlari.

Syukur padaMu ya Allah mengkurniakan zuriat kepada ku.Hadiah yg tidak ternilai.Indah sungguh ciptaanMu tiada tandingan.Jadikan lah anak ku anak yg solehah.Ameen.


keyakinan berdepan

Hampir sebulan sudah sy sudah memilih tidak berniqab.Ya,sebelum sy bpegang kepada sunat.Sy tidak pernah merancang utk tidak berniqab,tapi apakan daya ada yang lebih mengetahui apa yg terbaik buat sy.

Aidilfitri tahun ini sy tidak berniqab.Memang agak janggal,namun sy perlu belajar utk itu.Migrain yg teruk adalah salah 1 penyebabnya.Alhamdulillah insan terdekat boleh terima perubahan sy.Hampir 3 tahun lebih berniqab.Memilih utk mbuka niqab adalah bukan tlalu mjadia bahan bualan berbanding berniqab dulu.Yalah,ramai yg agak ganjil melihat sy,seperti alien turun dri planet agaknya.hehehe..

Hati memang berat,sgt berat utk melepaskan kebiasaan.Namun demi kesihatan,dan org2 tsayang sy tpksa jua memilih setelah berbulan2 memikirkannya.huhu.Akhirnya ditunjukki kn jwpan.Alhamdulillah.

Sebenarnya hati ini masih ada satu dua perkara yg masih tidak dpt ditenteramkan sepenuhnya.Walaupun hampir 4 tahun melupakan,namun ia tetap bermain di sudut hati paling dalam.Hendak kata melakukan salah mungkin ia…