Plz likes my page

Pesawat Airasia zest pula tergelincir di Filiphina


Filipina, 30 Dis - Sebuah pesawat AirAsia Zest bernombor pendaftaran Z2 272 hari ini dilaporkan tergelincir di lapangan terbang Kalibo, Filipina petang tadi.

Peristiwa malam krismas

Balai Wangsa Maju KL
Peristiwa malam krismas..

Balai wangsa maju terima maklumat ada sebuah pondok di dalam hutan berhampiran damaisari wangsa melawati. Sepasukan anggota balai wangsa maju pergi ke hutan tersebut dan siasat berkenaan dakwaan wujudnya sebuah pondok dlm hutan. Setiba di lokasi apa yg menyentuh hati kami, dapati seorang pakcik tua tinggal di pondok buruk tersebut merengkot kesejukan dan kelaparan. 
Beliau jelaskan sudah lama tinggal di hutan tersebut sejak kawasan tersebut estet getah lagi. Dan bila ditanya kenapa tinggal dihutan yg gelap tersebut dan jawab beliau, beliau hidup sebatang kara dan tak mahu susahkan orang. Atas dasar kemanusiaan, anggota balai belikan makanan utk pakcik daif tersebut dan tatkala menerima makanan tersebut, airmata menitis dari mata tua beliau. 
Beliau berkata inilah pertama kali beliau menerima sumbangan makanan yg banyak. Hiba dan tersentuh hati kami kerana ada kehidupan yg daif dalam arus pembanginan yg pesat di kawasan tersebut. Keesokannya sekali lg anggota dari balai wangsa maju melawat pakcik tersebut dan kali ini Ketua Polis Balai Wmaju membawa bersama Hj Mustafa Ketua Persatuan Penduduk Sek.1 ke lokasi hutan tersebut. 
Di siang hari lagi jelas kedaifan dapat dilihat. Kali ini kami bawa nasi beriani. Sekali lg mata tua pakcik tersebut mengeluarkan airmata. Hakikatnya sudah bertahun beliau tak dapat merasai nikmat makan seperti nasi beriani. Makanan rutinnya adalah roti yg disedekahkan oleh org yg mengetahuinya tinggal dihutan. 
Betapa sedihnya hati kami. Sebagai polis, kami juga insan yg berperasaan dan kami akan pastikan pakcik tua tersebut mendapat pembelaan dalam hidupnya dalam beliau mengharungi sisa hayatnya. 
Terfikir kami, bagaimanakah hidupnya bertahun2 dihutan. Bagaimana beliau tidur dalam kesejukan? Bagaimana beliau atasi kelaparan? Kami berterima kasih kepada yg memberi maklumat. Sekurangnya kita menjumpai hakikat kebenaran kehidupan dalam arus pembangunan yg pesat. 
Wajar kah kita tidur di tilam empuk sedangkan ada manusia di hujung usianya tidur beralaskan papan? InsyaaAllah polis akan uruskan kebajikan pakcik daif ini atas dasar keinsanan. Innamal Aqmal Binniat. Sekian
p/s : TQ kepada yang berkongsi cerita.Tak tahulah jika saya ada di situ,mahu menangis tanpa henti,terus pengsan agaknya,Yelah macam-macam bermain di benak fikiran.

Sekitar Banjir di Kuala Kangsar

Sekitar banjir 24 dec sehingga saat saat menulis entry ini di Kuala Kangsar,disebabkan saudara mara ramai di sana,jadi untuk dapat info cepat dan tepat ,insyaAllah agak mudah..

Esok 25 dec 2014,mereka jangkakan air akan naik lagi sekitar 3 kaki lagi.Memandangkan kampung saya di area Sayong,Menora.Atau senang cerita kampung Bendang Kering dan Rambai 7.Jadi gambar banyak area Sayong.

Banjir 5 negeri

Sumber terkini : harian metro on9



Dan (setelah binasanya kaum kafir itu) diperintahkan kepada bumi dan langit dengan berkata: "Wahai bumi telanlah airmu, dan wahai langit berhentilah dari curahan hujanmu". Dan (ketika itu) surutlah air, serta terlaksanalah perintah (Allah) itu. Dan bahtera Nabi Nuh itupun berhenti di atas gunung "Judi" serta diingatkan (kepada kaum kafir umumnya bahawa): "Kebinasaanlah akhirnya bagi orang-orang yang zalim".

Kuala Lumpur: Lebih 45,000 mangsa banjir kini ditempatkan pusat pemindahan sementara di lima negeri - Kelantan, Terengganu, Pahang, Perak dan Perlis, tengah malam tadi.

Ayam Pong Teh

Resepi Ayam Pong Teh amat mudah dibuat.Jika saya buka menu ini untuk jualan,memang ramai peminatnya.Resipi dari Chef Florence Tan. Ayam pong teh ialah ayam yang dimasak bersama pes taucu. Bahan-bahannya agak mudah dan serius anda takkan sangka dengan bahan tersebut menghasilkan satu masakan yang ada nyum-nyum!!. Bak kata anak saya yang baru berumur setahun 2 bulan ketika ini.Seakan2 masak kicap sedikit tapi ada beza, dan saya rasa, anak-anak mesti suka. Satu lagi rasa dia tak pedas..Dan anak saya Nailah Al Farafishah memang banyak suapnya bila buat menu ni..

Anak Selsema ?

Bila anak selesema saya lah yang paling rajin nak cuba macam-macam untuk hilangkan selsema anak.
Disini saya juga kongsikan tips yang agak mudah untuk anda praktikkan..

Tips rawatan semulajadi untuk demam selsema bagi bayi dan kanak-kanak

Tamar Cocoa

Tamar Cocoa keluaran mana? Di mana HQ nya?

Tamar Cocoa 100% keluaran bumiputera iaitu AL-Haddad Marketing.. Dan ia di jamin HALAL.. HQ terletak di Bertam Perdana.. 
Rasa

Sotong Goreng Kunyit


Hari ini malam barulah bergegas untuk masak,itu pun hanya lah 1 menu sahaja.Petang pun tiada kudap-kudap seperti sebelum ini adalah juga buat kuih Badak Berendam (bluehyppo) , tapi hari ini hanyalah satu dah macam lagu Nora lah pulak.

Punca tak masak tengahari dan petang hari ini,kami dah kenyang lagi terbongkang lepas makan kenduri kawin di dua tempat.Jawabnya malas sepanjang hari.

Bila dah malam terasa lapar,cek peti beku adalah ayam dan sotong.Untuk tunggu ayam lembut mahu makan masa 2 jam.Jadi saya pilih sotong sebagai pilihan hati.Fikir punya fikir,terfikirlah untuk masak sotong goreng kunyit ni.

sangat mudah ok!

1st tentulah kena ada sotong,cuci bersih,potong ikut suka,lumurkan dengan kunyit dan garam+ sikit lada sulah,biarkan terperap dalam bekas dia selama setengah jam.

Ambil,

sebiji bawang besar ,hiris dan leraikan
bawang putih 3 biji hiris nipis
cili merah anak dara dan hijau sebiji setiap nya hiriskan

hiasan nanti leh tabur daun sup dan bawang goreng pun sedap

cara-cara

panaskan minyak
tumis bawang putih dulu,dah nampak keemasan
masukkan bawang besar,dan cili

bawang nampak layu,masukkan sotong ..
*tips sebelum masukkan sotong lumurkan sotong dengan sedikit tepung jagung,untuk kurang letupan huhu ..

perasakan dengan serbuh perasa..

SIAP!! makan dengan nasi panas-panas

saya makan dengan kicap manis pedas + sambal belacan

pergh memang sodap

Bahaya Buaian pada Bayi Anda

 BAHAYA BUAIAN PADA BAYI ANDA 

 Penggunaan buaian untuk bayi anda memudahkan kerja ??


 TETAPI AWAS!! kerana tanpa ibu-ibu sedar bahawa penggunaan buaian untuk menidurkan bayi boleh mengundang bahaya pada bayi anda..bagaimana??

 Spring, mesin automatik, dan kain penyokong buai sangat berbahaya kerana jika salah satu daripadanya rosak, kebarangkalian bayi terjatuh atau dihempap spring/ mesin adalah sangat tinggi.
 Keadaan ini bertambah teruk jika bayi itu terkena kejutan elektrik
 Buaian ini tidak menyokong struktur tulang belakang bayi..akan mengakibatkan tulang belakang bayi mudah lentur
 Bagi bayi yang mula dapat memusingkan badan, bayi itu mungkin memusingkan mukanya ke bawah dan leher boleh tersepit dalam kain buaian apabila bayi itu tersedar dari tidur
 Risiko mendapat sindrom gegaran otak bayi adalah tinggi kerana ubun-ubun bayi yang berusia kurang dari 18 bulan masih lembut. It is known as Shaken Baby Syndrome (SBS)
 Henjutan perlahan sememangnya tidak bahaya. Namun, dengan lantunan buai spring (pergerakan atas bawah) seolah-olah seperti menggoyang bayi dalam tangan dengan kuat. Bayi itu juga mungkin akan mendapat SBS

 "..tapi anak saya tak boleh tidur la kalau takder buai..">>>ini kerana anda telah biasakan anak anda tidur di dalam buaian atau mendodoi anak sejak lahir lagi...
mungkin kita boleh gantikan buaian lama ini dengan rocker magic ini

 "...bila saya enjut dia baru dia boleh tidur..kalau tak enjut dia xmo tidur pulak..">>>bayi memang akan tidur setelah dihenjut buaian kerana bayi anda berasa pening apabila badan dan kepalanya digoyang ke atas dan kebawah...cuba kita sendiri digoyang..pening juga kan?mesti la rasa nak tido..jadi mereka tidur sebab PENING!

 Apa pula SBS tu???

 Sindrom bayi digoncang (SBS) adalah suatu istilah penemuan perubatan berkaitan :

 hematoma subdural(trauma kecedaraan otak)
 pendarahan retina
 edema serebrum (pengumpulan lebihan cecair di dalam ruang intrasel atau extracellular otak)

kesimpulan..SBS ialah penderaan kanak-kanak yang disebabkan oleh gegaran disengajakan.
 

 Akibat dari SBS :

 Membawa Maut
 Kerosakan Otak yang TERUK
 Mengakibatkan Kecacatan Seumur Hidup.

 Anggaran kadar kematian di kalangan bayi akibat SBS daripada 15% hingga 38%. Sehingga separuh daripada kematian yang berkaitan dengan penderaan kanak-kanak yang dilaporkan akibat sindrom bayi digoncang.......... termasuk pelbagai peringkat penglihatan (termasuk buta), kemerosotan motor (contohnya cerebral palsy) dan kognitif kecacatan.

 SHARING IS CARING 


p/s  Sumber Carian di Google dan diambil di pages E-baby Boutique

Ada sesuatu yang perlu anda tahu bagaimana nak selesaikan perkara ini dengan mudah,dengan hanya mungkin kerisauan anda tinggal 10% sahaja,selebihnya serahkan pada Allah SWT kerana kita sudah berusaha sebaik mungkin untuk anak-anak kita.insyaAllah ..





Ganti Buaian lama anda dengan buaian MODEN

nak share cara kegunaannya
ada yang masih tidak tahu cara menggunakannya? tak mengapa, sy dulu pun masa mula-mula memangtak tahu nak gunakannya :)

===========
LOKASI COD 
===========
✔ WEEKDAYS ➛ PUTRAJAYA , TM BANGSAR & SERI KEMBANGAN
✔ WEEKEND ➛ CHERAS
 DISKAUN Lagi Untuk Anda..

*******************************
BABY ROCKER MAGIC
*******************************
✔ Mudah diurus , Boleh DILIPAT dan DIBAWA KEMANA2
✔ Boleh juga dibuat KERUSI ketika mahu menyuap makanan baby..
✔ Mampu menampung baby Dari NEWBORN sehingga baby 18kg
✔ Mempunyai fungsi AUTO VIBRATE supaya baby lebih SELESA apabila tidur..
✔ Cover boleh DIBASUH.

 Anda mesti mahukan yang TERBAIK dan SELESA untuk bayi anda kan?? Ayuh Order cepat STOK dah tak banyak ni.. Jangan  nanti bila STOK HABIS 

whatsaap/lines/we chat 018 955 2269








insta : fishahbaby_boo









pages fb : Fishah Baby Boo


Mee Goreng Mamak


Hari ini saya tetiba sangat rajin untuk menyedia mee goreng mamak sebagai minum petang yang berat untuk kami :D..walaupun sebenarnya ingatkan nak buat Tom Yam , tapi nampaknya kena tangguh dulu sebab bahan-bahannya pun tidak cukup..jadinya saya sediakan mee goreng mamak ini sebagai pilihan kedua..jom tengok resepinya..
MEE GORENG MAMAK
by: Chef Hanieliza

1 bungkus mi kuning
100 gm daging - hiris nipis
1 peket kek ikan - hiris nipis
1 peket bebola okan - hiris nipis
1 cawan taugeh
1 mangkuk sawi
3 sudu makan cili kisar - boleh tambah sekiranyer mahu lebih pedas
1 sudu makan rempah kari daging
3 sudu makan kicap pekat
2 sudu makan minyak masak
1 labu bawang besar - cincang halus
3 biji telur ayam
3 biji cili hijau - hiris nipis
1 kiub ikan bilis - ayu tambah
2 sudu besar udang kering -ayu tambah (kisar)
garam dan gula secukup rasa

Panaskan minyak. Tumiskan bawang besar, bawang putih, cili kisar , bahan kisar, kiub ikan bilis dan rempah kari. Biarkan garing dan harum.
Masukkan daging dan kacau rata.
Masukkan kek ikan dan bebola ikan. ita masukkan sekali kerang. Masak dan biarkan sebentar.
Masukkan kicap dan mi. Kacau rata.
Ketepikan mi dan pecahkan telur ditengah2 kuali. biarkan telur masak sedikit barulah dikacau dan digaul rata.
Masukkan sawi dan taugeh. kacau rata. Rasakan garam dan gulanyer.
Biarkan mi sedikit kering.
Siap untuk hidangan.

credit untuk kak azlita manis punya blog yang sering menjadi bahan rujukan ayu jugak :D

Video & Gambar : Pesawat Air Asia Patah Balik,Pasangan MENGAMUK



Bangkok, 12 Disember - Sebuah pesawat Air Asia hari ini terpaksa berpatah balik ke lapangan terbang Don Mueang berikutan tindakan ganas dari dua orang penumpang pesawat yang dalam separuh jalan ke Nanjing, China.

Menurut laporan dari seorang pengguna Weibo yang berada di dalam penerbangan tersebut, pesawat terpaksa berpatah balik selepas satu pasangan China mengasari seorang pramugari, mengancam untuk melompat keluar dari kapal terbang dan meletupkan pesawat.

Pengguna itu juga menceritakan kejadian bermula dengan seorang wanita berusia 20 tahun dari Nanjing, yang duduk berasingan dari teman lelakinya, mencurahkan air panas kepada seorang pramugari yang menghantar mee segera untuk wanita tersebut.

Menurut laporan dari BangkokPost, kejadian berpunca kerana pasangan itu tidak berpuas hati kerana mereka diletakkan ditempat duduk berasingan dalam pesawat itu. Difahamkan pasangan itu adalah dari satu rombongan pelancongan dan bukannya membeli tiket secara persendirian. Oleh kerana itu tempat duduk mereka diatur mengikut abjad.

Lebih memburukkan keadaan, teman lelaki wanita berkenaan mengancam untuk meletupkan pesawat manakala wanita terbabit pula mengancam mahu membunuh diri.

Pesawat itu terpaksa berpatah balik ke Don Mueang dimana polis menunggu untuk menahan kedua-dua mereka. Bagaimanapun, kedua-duanya tidak mahu keluar dari pesawat tersebut.



Mereka akhirnya dikeluarkan dari pesawat tersebut secara paksaan. Gambar kejadian telah dirakamkan oleh penumpang pesawat lain yang dikongsikan di laman web weibo  -Siakapkeli.com.my

Sumber : bangkokpost.com







BR1M 4.0 2015

Assalammualaikum entri kali ini mungkin agak menarik kepada yang masih tidak tahu dekat mana nak update rekod/maklumat anda.Contoh nya tahun lepas anda kena ambil sendiri di tempat yang telah ditetapkan.Tetapi tahun ini anda terasa malas nak keluar rumah,anda mahu duit BR1M terus masuk dalam akaun anda.Jadi anda perlu update.Untuk permohonan baru bagi saya lah amat saya sarankan anda isi manual.Online isi juga,tetapi nanti anda perlu juga sertakan sekali pelbagai dokumen yang telah difotokopi contohnya surat beranak anak anda.

Saya kongsikan disini serba sedikit maklumat mengenai BR1M,





Tarikh Pembayaran BR1M 4.0 Bantuan Rakyat 1Malaysia 2015
Pendapatan Isi Rumah dibawah RM3,000: RM950
  • Ansuran pertama: RM300 pada 28 Januari 2015
  • Ansuran kedua: RM300 pada 28 Mei 2015
  • Ansuran Ketiga:RM 350 pada 28 September 2015
  • Ansuran pertama: RM200 pada 28 Januari 2015
  • Ansuran kedua: RM200 pada 28 Mei 2015
  • Ansuran Ketiga:RM 350 pada 28 September 2015
  • Pembayaran sekaligus: RM350 pada 28 Januari 2015
Pendapatan Isi rumah bulanan antara RM3,000 hingga RM4,000: RM750
Individu Bujang 21 tahun keatas dan berpendapatan tidak melebihi RM2,000 sebulan: RM350

Untuk kemas kini maklumat anda klik sini Kemas Kini Permohonan
Untuk permohonan baru klik sini Permohonan Baru


BR1M, Mohon BR1M 2014

Dato Fuad Hassan Meninggal Dunia

Fuad Hassan

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Allahyarham Dato' Haji Fuad Bin Tan Sri Haji Hassan merupakan Ketua Pengarah JASA Malaysia dan bekas ahli politik Malaysia berbangsa Melayu . Beliau juga merupakan bekas ADUN Ulu Klang di bawah tiket UMNO (Barisan Nasional).
Beliau telah meninggal dunia pada 8 Disember 2014 pada pukul 12.20 pagi di Hospital Kuantan, Pahang akibat serangan jantung ketika hadir di satu program Kementerian Komunikasi & Multimedia yang diadakan di Kijal Kemaman.
Dato' Fuad adalah anak kepada tokoh agama pengajian Al-Qur'an iaitu Tan Sri Haji Hassan Azhari. Beliau adalah anak kedua, abangnya ialah Ketua Polis Negara, Tan Sri Musa Hassan dan adiknya ialah pelakon Dato' Jalaluddin Hassan. Beliau kini menetap di Ampang Jaya, berhadapan dengan rumah adiknya, Dato' Jalaluddin Hassan. Beliau dikurniakan 2 orang anak lelaki dan 3 orang anak perempuan.
Beliau mempunyai kelulusan daripada Universiti Kebangsaan Malaysia.

Beliau menjadi ADUN Hulu Kelang selama dua penggal Pada pilihanraya tahun 1999, beliau telah tewas kepada calon PKR ketika itu ialah Y.B Mohamed Azmin Ali.

Sejak dari kekalahan itu, beliau telah bersara dari arena politik dan kini menumpukan kepada bidang perniagaan. Yang terbaru ialah beliau sedang berusaha untuk menubuhkan sebuah syarikat penerbangan tambang murah iaitu Asmara Air Services Sdn. Bhd. Kini beliau menjadi Ketua Pengarah Bahagian Hal Ehwal Khas atau JASA Kementerian Penerangan. Pengalaman, kebolehan dan kelulusan yang beliau miliki dikira amat sesuai untuknya menjawat jawatan yang 'besar' dan 'berat' ini dalam membantu memperkukuhkan harapan dan kepercayaan rakyat terhadap Kerajaan sekarang.

BERSALAHKAH AKU?!


Dan kau tanya dalam diam
Dengan mata kau biar pejam
Bagaimana mampu wujud sunyi di riuh engkau berdiri
Satu per satu hilang ertinya
Berdikit-dikit menyesak dada mahu kau lari dan bersembunyi
Tapi mana kau harus pergi

Harus
Tak terpuas lautan
Lapar tak terkenyangkan
Kau tahu
Namun tak kau akukan

Kau selongkar bumi langit pertala
Sedang jawabnya lama kau ada
Maka perlu apa kau bongkar gali
Kalau cuma di letak tepi

Sayu
Tak terjelas fikiran
Rebah tak tersambutkan
Kau tahu
Namun tak kau akukan

Apa kau cari yang sebetol-betolnya
Lama mana begini
Bertelanjang jiwanya
Apa kau cari yang sesungguh-sungguhnya
Malam siang berganti
Jawabnya tetap sama

Membaca status seseorang tentang kesayangannya sakit atau pun tidak sihat dan hampir lumpuh.Aku menaip dengan air mata.Aku tahu semua itu terjadi kerana sudah tertulis.Tapi hati ini masih rasa bersalah.Maafkan ku.

Kerana suatu hari dahulu,aku pernah mendoakan agar mereka mendapat balasan kerana menghina aku.Budak yang tiada pelajaran.Tidak setaraf denganmu.Punya pelajaran tinggi.Aku hanya budak flat.Sumpah,aku tidak menipu.Ini lah apa yang mereka pernah katakan padaku.Dan menyalahkan ku atas perbuatanmu yang separuh gila menyayangiku.Allah aku tidak pernah minta agar kau jadi begitu atau buatkan kau jadi begitu.

Aku ingat lagi dia pernah mengatakan biar terputus hubungan mu dengan dia,jika kau pilih aku.Akhirnya aku mengundur diri dengan cara paling kejam mungkin.

Ketika itu aku sedang muda.Aku pinta agar suatu hari nanti agar mereka mendapat balasan diatas apa yang telah dihinakan keatasku.Dan aku telah mengatakan walaupun kau sudah kahwin nanti,mereka akan terima balasan jua.Kerana fitnahkan ku.

Namun sekarang setelah membaca status updatemu,membuatkan ku terfikir..bukankah ada baiknya aku mendoakan agar mereka baik-baik sahaja dan cepat sembuh.Aku tahu semua orang tidak lepas dari melakukan kesilapan..

Moga kita semua dalam kebaikanNya dan dirahmatiNya..moga bahagia milikmu.

dan inilah coretan terakhirku, tentang kamu dan mereka,dan moga kamu juga maafkan aku diatas segala kesilapan ku dahulu.dan terima kasih diatas segala kebaikkanmu.





Stroller by sweet cherry

Sesiapa yang berminat unyuk dapatkan stroller sweet cherry pada hg lebih murah dari pasaran boleh wassap/line 018 955 2269

Nailah Al Farafishah - 1 tahun

Alhamdulillah my baby dah pun masuk umur setahun pada 12 okt 2014.Kami raikannya dengan majlis doa selamat secara sederhana sahaja.Semoga Nailah menjadi anak yang solehah.ameen... Cita-citaku mahu jadikan Nailah Al Farafishah seorang penghafaz Al Quran ketika usia masih kecil.Dan nak ajar dia berkuda,memanah dan kalau boleh berenang.InsyaAllah moga dipermudahkan..Hari ini jugak kami bawa di bertindik.Alhamdulillah dia tak menangis pun.. sebulan 2 bulan baru boleh tukar bagi dia pakai subang lain.











hobi baru..pekerjaan baru

Sebenarnya bukanlah hobi baru atau pun pekerjaan baru sebenarnya.Sejak dari zaman bujang saya memang suka memasak dan berniaga.Cuma mungkin waktu bujang kurang pengetahuan tentang menjaga kewangan.Lagi banyak boros.Sekarang dah akhiri zaman bujang dan umur pun sudah menjangkau 27 tahun,saya jadikan hobi memasak sambil berniaga.Alhamdulillah..walau tidak sebesar mana income yang masuk,namun ia menggembirakan hati.

Tak ingat tarikh sebenarnya bila mulakan bisnes banana cheese dan nasi lemak pandan Nailah ni.Dan dalam perancangan untuk buat tambahan 1 lagi jenis makanan yang saya boleh masak dan disukai ramai.Mungkin akan tambah menu untuk lunch.




Alhamdulillah.. banyak sebenarnya komen yang memberansangkan.. hilang penat bangun pepagi seawal jam 4 atau 5 pagi..bergantung pada tempahan..

Sedang menaip kisah hobi baru saya ni..tetiba baru saya teringat bahawa saya masih ada satu lagi part time yang perlu saya selesaikan..iaitu menulis artikel..Allah..sampai orang yang bagi job ni pun saya tak.ingat nama.Jenuh juga nanti nak cari satu- satu nama di inbox fb.Moga Allah permudahkan segala urusan saya sekeluarga.

Apa yang saya perlu tanamkan dalam diri sekarang,adalah mendidik anak sebaik mungkin..mengikuti sunnah Rasulullah SAW.. dan taat kepadaNya.. disamping itu juga saya perlu perbaiki banyak perkara untuk menjadi isteri yang terbaik.Banyak betul kesalahan rasanya sepanjang menjadi isteri kepada Shahrul Izhan Abd Aziz ini.Kesabarannya menjadikan saya terus bahagia disisinya.

Moga Allah panjangkan jodoh kami sekeluarga hingga ke Jannah.ameen


cara perkenalkan telur kepada bayi

Entry kali ni sy copy paste shj.. ianya utk dijadikan sbg bahan rujukan utk sy dan ibu2 diluar sana.Moga dpt dimanfaatkan.Terima kasih kpd yg sudi berkongsi.
Sgt bguna utk ank sy yg ada mild ekzema.Walaupun mild tapi kerisauan ttap akan ada.

Kenapa perlu perkenalkan telur secara berperingkat kepada baby?

Pemberian telur secara berperingkat-peringkat kepada baby adalah bertujuan sebagai persediaan sebelum menerima suntikan MMR. Suntikan MMR akan dibuat untuk baby berusia satu tahun. MMR ada salah satu dos suntikan yang perlu diambil mengikut jadual suntikan vaksin yang telah disediakan oleh KKM. Memandangkan saya menerima suntikan vaksin di KK, maka saya perlu ikut flow and rule yang disediakan oleh KK.

Bila nak bagi telur pada baby?

Telur kuning mula diperkenalkan setelah baby mencapai usia 8 bulan dan sebelum 1 tahun.

Apa kaitan suntikan MMR dan telur?

Menurut apa yang saya faham setelah diberi penerangan oleh nurse, suntikan MMR mengandungi kolostrum seperti mana yang terdapat dalam kuning telur. Maka, sebelum baby diberikan suntikan MMR, baby diberi terlebih dahulu kuning telur untuk mengesan sama ada badan baby mempunyai apa-apa tindak balas atau tidak terhadap kolostrum. Sekiranya selepas diberi telur kuning dan baby tidak menunjukkan sebarang tanda alahan, maka boleh dianggap baby tersebut bersedia untuk menerima suntikan MMR setelah mencapai usia setahun kelak.

Namun, sekiranya terdapat alahan pada telur seperti naik ruam, bintik merah pada kulit dan sebagainya, sebelum menerima suntikan vaksin pada usia setahun, ibu bapa perlu maklumkan kepada doktor atau nurse terlebih dahulu bahawa bayi tersebut alergik dengan telur. Ini amat penting, agar tiada kesan sampingan yang dialami sebelum menerima suntikan tersebut. Kebiasaannya, doktor atau nurse akan bertanya tahap alahan terhadap telur sama ada serius atau tidak. Sekiranya keadaan agak serius, doktor mungkin akan menangguhkan dahulu suntikan tersebut atau suntikan tersebut masih boleh diberikan kepada bayi tetapi perlu di bawah pengawasan doktor selepas menerima suntikan. 

Terdapat tips yang saya baca, seeloknya selepas menerima suntikan MMR, jangan terus pulang ke rumah. Luangkan masa selama 15 hingga 30 minit, untuk melihat perubahan pada bayi. Sekiranya selepas menerima suntikan, alahan pada kulit bayi segera kelihatan untuk bayi yang mempunyai alahan terhadap vaksin tersebut.


Cara memperkenalkan telur kepada bayi secara berperingkat-peringkat.

PASTIKAN :

- telur kena pastikan betul-betul masak

- boleh buat rebus telur tu dulu lepas tu campur dalam puri atau bubur.

CARA-CARANYA:

Minggu pertama – 1 SUDU BESAR kuning telur sahaja

Minggu kedua – 2 kali seminggu jumlah yang sama (1 SUDU BESAR kuning telur sahaja)

Minggu ketiga – 1 BIJI telur kuning sahaja

Minggu keempat – 2 kali seminggu jumlah yang sama (1 BIJI kuning telur sahaja)

Minggu kelima – 1 BIJI telur kuning sahaja + 1 SUDU Putih Telur

Minggu keenam – 2 kali seminggu jumlah yang sama (1 BIJI telur kuning sahaja + 1 SUDU Putih Telur)

Minggu ketujuh – 1 BIJI telur sepenuhnya

Minggu kelapan – 2 kali seminggu jumlah yang sama (1 BIJI telur sepenuhnya)

Minggu ke sembilan dan seterusnya boleh la beri 1 biji telur tidak lebih dari 3x seminggu
  
Sumber : Group Solid Food For My Baby :)
 
Bila Blogger Template by Ipietoon Blogger Template