Skip to main content

Posts

Showing posts from January, 2010

memberi kemaafan dan meminta MAAF

Walau hati disakiti hingga sering menangisi namun kemaafan perlu diberi...


Salah satu karakteristik takwa adalah sifat pemaaf, yaitu memaafkan orang lain, bukan meminta maaf. Firman-Nya: Dan bersegeralah kamu kepada ampunan dari Tuhanmu dan kepada surga yang luasnya seluas langit dan bumi yang disediakan untuk orang-orang yang bertakwa, (yaitu) orang-orang yang menafkahkan (hartanya), baik di waktu lapang maupun sempit, dan orang-orang yang menahan amarahnya dan mema’afkan (kesalahan) orang. Allah menyukai orang-orang yang berbuat kebajikan. (QS. Ali Imran/3: 133-134).
Jika dibandingkan antara memaafkan dengan meminta maaf, tentu jauh lebih sulit memaafkan. Namun, tidak sedikit di antara kita yang lebih menuntut orang lain meminta maaf, bahkan jika perlu minta maaf secara terbuka kepada publik. Padahal meminta maaf merupakan sikap yang sangat wajar dilakukan oleh orang yang telah melakukan kesalahan. Sementara memaafkan merupakan sikap yang amat sulit dilakukan, terlebih kepada orang …

keikhlasan hati

Haram-haramkah aku Bila hatiku jatuh cinta Tuhan pegangi hatiku Biar aku tak jadi melanggar Aku cinta pada dirinya Cinta pada pandang pertama Sifat manusia ada padaku Aku bukan Tuhan * Haram-haramkah aku Bila aku terus menantinya Biar waktu berakhir Bumi dan langit berantakan ** Aku tetap ingin dirinya Tak mungkin aku berdusta Hanya Tuhan yang bisa jadikan Yang tak mungkin menjadi mungkin
Aku hanya ingin cinta yang halal Di mata dunia juga akhirat Biar aku sepi aku hampa aku basi Tuhan sayang aku Aku hanya ingin cinta yang halal Dengan dia tentu atas ijinNya Ketika cinta bertasbih Tuhan beri aku cinta Ku menanti cinta…

1 minit yang bernilai

Hari ini kerja di opis agak banyak juga, dengan kebosanan tahap gaban, jari cantikku (perasan hahah) memetik suis radio, putar punya putar kat scroll cari frekuensi terjumpa satu radio yg dulunya klasik FM, 93.9.Kedengaran cantik je radio ni (coz xde bunyi bising, kriuk3 (xpasti betul ke x bunyinya) huhu).

Rupanya dah tukar ke Radio 24 rupanya.Sedang asyik mendengar sambil membuat keje2 opis, tiba2 tdengar DJ radio membaca soalan, tangan laju je amik pen ngn kertas salin 5 soalan.laju gile DJ tu baca.Last sekali DJ tu cakap kalau dapat jawab ada hadiah menanti..Dah lama x masuk bende2 ni kat radio last kat Radio Era.Xpelah cube je  (bisik hati)..Masalahnya adess...nombor tepon radio ni xde...Dorang bg masa dalam sejam dua untuk kita cari jawapan..Apa yang dicari oleh daku yg comey ni huhu..adalah nombor tepon dorang..carilah kat cik google..huhu..jumpa...
Tetibe ada iklan soh call n dgn lajunya DJ perempuan tu sebut nombor tepon..jantung mulalah berdegup nasib betul yg telah diberi c…

Insomnia ku tolng jangan kembali..huhu

adesss...sejak akhir ni susah lak nak tidur seperti 2,3 bulan yang lalu...adakah insomnia ku kembali kerana merinduiku??adoiiii.....sekurangnya kalau dapat tidur jam 10 dah lelap kul 4,5 pagi leh bangun untuk mengindahkan suasana,tapi kalau insomnia ku kembali macam mana nak lalui hari yg indah itu seperti sebelumnya..boleh memang boleh tapi lau leh nak lah menjadi insan yang normal huhu...
INDAHNYA



sakit perut lak mesti coz makan nasi lemak pg tadi..n disbbkan kedegilan ku yg telah menelan makanan yg berlemak itu (ayat skema),maka tanggunglah oleh ku bahananya..hahahahaha..wawawawa..
cakitnya perut..:(












mari berkenalan dengan insomnia...
Insomnia dicirikan dengan ketakupayaan bertidur dan/atau ketidakupayaan bertidur selama tempoh yang munasabah. Penghidap insomnia biasanya merungut kerana tidak berupaya menutup mata atau "merehatkan minda" buat melebihi beberapa minit setiap kali. Kedua-dua insomnia organik dan insomnia bukan organik merupakan gangguan tidur.Insomnia biasanya…

Makhluk Apakah Ini??

GEMPAR seketika penggiat industri seni tanah air apabila ada pihak yang mendakwa ternampak lembaga berbungkus kain putih ketika berlangsungnya Anugerah Juara Lagu Ke-24 berlangsung di Stadium Putra Bukit Jalil, minggu lalu.

mungkin makhluk ini juga mahukan hiburan seperti mereka yang lain, maklumlah kan ramai disitu mana tahu dapat sorang dua sebagai peneman...ikuti keratan akhbar dibawah...:-




Rakan CAK dan rakan-rakan media lain tak ambil kisah sangat sebab mereka ingatkan lembaga itu adalah salah seorang daripada penari yang bersiap sedia untuk mengiringi persembahan Faizal Tahir menerusi lagu Bencinta selepas lagu Aizat iaitu Kau Dan Aku berakhir.

Bagaimanapun, salah seorang wakil media sempat merakamkan sekeping gambar yang menunjukkan kehadiran lembaga itu dengan tujuan untuk diletakkan di dalam blog peribadinya sebagai humor.

Selepas melihat persembahan Faizal, rakan CAK tertanya-tanya ke mana menghilangnya ‘penari pengiring’ tadi kerana yang dipersembahkan di pentas jauh beza da…

Hukum Sertai Facebook

SAYA ditanya soalan: “Ustaz, syubhahkah menyertai Facebook? Saya terbaca artikel yang menyatakan pemiliknya, Mark Zucherberg menyumbangkan dana melalui penggunaan Facebook ini dari seluruh dunia kepada bangsanya, Yahudi. Mohon penjelasan ustaz?”


Soalan ini terlalu kerap dilontar kepada saya dan begitu banyak juga ditulis oleh pelbagai individu di forum juga blog. Dalam menentukan keputusan dan hukum menyertai Facebook, menurut pendapat saya, ada beberapa isu yang perlu diperhati:

1. Bolehkah menggunakan produk ciptaan Yahudi?
Kesimpulannya, dibenarkan untuk umat Islam membeli, menjual, mengguna pakai produk ciptaan bukan Islam termasuk Yahudi selagi mana ia dalam ruang lingkup yang halal. Nabi Muhammad SAW juga diriwayatkan dalam hadis sahih berurusan dan membuat transaksi jual beli juga cagaran dengan seorang Yahudi iaitu: “Sesungguhnya Nabi SAW membeli makanan daripada seorang Yahudi dengan pembayaran secara bertangguh, dan mencagarkan baju besi baginda.” ( Riwayat al-Bukhari, no …

Ayah Pengacau?

KANGAR: “Saya mengaku dia bapa kandung saya tapi kami tidak serasi hidup bersama kerana kehadirannya membawa masalah kepada rumah tangga saya.
“Lagipun, dia memang suka merempat dan hidup sebatang kara. Dulu pun dia duduk seorang diri di Langkawi,” kata lelaki yang mengaku meninggalkan bapanya di pondok bas berhampiran Sekolah Kebangsaan (SK) Datuk Wan Ahmad di sini, 7 Januari lalu.

Ketika dihubungi Harian Metro semalam, lelaki berusia 30-an itu tanpa rasa bersalah mendakwa bapanya, Abdul Rahman Talib, 57, memang suka merempat dan lebih gemar hidup sebatang kara.

“Saya mengaku mengajak dia tinggal ke rumah saya di Perlis selepas lama hidup seorang diri di Langkawi .

“Bagaimanapun, selepas dua minggu bersama, kehadirannya menimbulkan masalah kepada rumah tangga saya. Walaupun dia bapa kandung, pada masa sama saya juga perlu menjaga keharmonian keluarga termasuk isteri dan anak-anak,” katanya.
Menurutnya, bapa dan ibunya bercerai beberapa tahun lalu. Ibunya yang sudah berkahwin l…

Hormati orang Tua

Hadis tentang Menghormati Orang Tua
Mari kita ajarkan dan perkenalkan kepada anak-anak kita, rakan-rakan,jiran tetangga dan semua yang  masih mempunyai Ibubapa mahupun yang telah tiada.Bersyukurlah bahawa kita masih mempunyai ibu dan ayah,kepada yang telah tiada berdoalah selalu agar mereka dilindungi dan dirahmati NYa.aminn.
Hadis-hadis Rasulullah saw dan Ahlul baitnya (sa) dalam tiga bahasa: Arab, Inggeris dan Melayu.

Dengan metode ini diharapkan kita semua dapat mengambil manfaat setidaknya tiga pelajaran berharga: kandungan makna hadis-hadis suci, bahasa arab, dan istilah bahasa inggeris yang sering digunakan di dalam pelajaran agama Islam..

The Noble Prophet (peace be upon him and his family) has said:
"The person from amongst my nation who memorizes forty traditions pertaining to those issues of religion which he is in need of, Allah shall resurrect him on the Day of Judgment as a scholar with a deep insight into the faith."

Treatment of Parents according to the Noble …

kontroversi penggunaan nama Allah

Kontroversi penggunaan nama Allah dari orang bukan Islam nampaknya dah sampai kemuncak. Awal pagi semalam beberapa Gereja di pinggir Kuala Lumpur di serang dan di bakar. Semuanya gara² tindakan Hakim Mahkamah Tinggi, Datuk Lau Bee Lan, yang membenarkan Majalah mingguan Katolik, Herald, menggunakan nama Allah.

Dengar cerita, bukan 3 saja Gereja yang di bakar, ada yang cakap beberapa gereja yang lain pun di serang dan terkena insiden yang sama. Setakat ni, ada 3 Gereja yang dapat di pastikan, Gereja Metro Tabernacle di Desa Melawati, Gereja The Assumption di Jalan Templer, Petaling Jaya (Katolik), and Gereja Life Chapel, Petaling Jaya. Luckily, takde seorang pun yang tercedera dalam insiden ni.

Bagi sylah isu ni sepatutnya di tangani secara matang. Masing² sepatutnya menghormati sensitiviti sesama sendiri, bukannya dengan membakar dan memusnahkan tempat ibadat (Gereja). Ini bukan tindakan bijak, tapi lebih mencemarkan nama Muslim atau orang Islam, sebab Islam sendiri pun dah menyuruh um…

Hantu

saje je sy nak buka kisah hantu ni...

Hantu merupakan kepercayaan mengenai makhluk halus yang wujud di dalam alam lain yang terdapat dalam semua kebudayaan dalam dunia ini. Dalam masyarakat Melayuhantu, semangat, jembalang atau penunggu telah wujud sejak zaman animisme lagi. Ketika itu semua benda besar seperti pokok atau batu yang besar dianggap didiami jin penunggu yang perlu dijaga dengan baik agar jin tersebut tidak mengamuk dan membahayakan penduduk sekitar. Malahan jamuan makanan atau acak disediakan oleh seseorang yang berpengalaman yang dikenali sebagai pawang bagi memastikan penunggu tersebut pula membantu penduduk daripada serangan wabak penyakit dan musuh tanaman. Amalan ini masih kekal dikalangan penduduk asli yang masih mengamalkan kepercayaan animisme.
Dengan kedatangan agama Hindu dan Buddha, konsep penunggu dan jembalang diubah menjadi konsep dewa-dewa yang mendiami tempat-tempat tertentu. Bagi menghormati dewa-dewa ini, kuil-kuil dibina ditempat-tempat tersebut denga…

nak bela si kecik ni!!

Nama Saintifik : Petaurus brevicepsNama bahasa Melayu : Tupai terbang Australia.Jangka Hayat : 10-15 tahunPanjang :5-6 inci,ekor 6 inci ( dewasa).Berat : 100-160 gramsNegara Asal: Australia dan beberapa tempat di Indonesia x sabar nak bela...huhuhu..yg pasti sblm tiba my birthday...hikhik..comey x???hikhik

ucapan tahun baru di hpku

Pak Camat traktir Bu Guru
Bu guru makan es sama bakwan
Selamat Tahun Baru!
Semoga sukses selalu kawan
===========================
Makan tomat bareng kangguru
Ada Ikan beku di peti es
SELAMAT TAHUN BARU!
Semoga selalu sukses
=========================
Tik…tak…tik…tak….bunyi jam di kamarku berjalan pelan namun pasti untuk menyongsong tahun baru 2009 ? Selamat Tahun baru 2010
============================
Perah sapi sambil mikir
Hepi new year!
======================
Tet…………tet………………bunyi terompet telah menggema memecahkan heningnya suasana selamat tahun baru 2009 kawan sukses selalu.
==========================
Minum kopi di cangkir
Cangkirnya berwarna putih
HEPI New YEaR
wahai kekasih hati
=========================
Kami Sekeluarga mengucapkan selamat tahun baru dan semoga tahun baru menjadi awal yang indah dalam melangkah di hidup ini.
=============================
|””|__|””|.*.*.*.*.
| APPY.*.*.*
|__|””|__|.*.*.*.*
*.*.*.*.*.*.*.*.*.
*. NEW YEAR ..... *
*.==.== .*

2 U & UR FAMILY
GOD BLESS
==========================…

La Tahzan..

Sahabat,

JIka engkau memandang segalanya dari ALLAH,
yang menimpakan ujian,
yang menjadikan sakitnya hatimu,
yang membuatkan keinginanmu terhalang,
serta menyusah-nyusahkan kehidupanmu,
pasti akan damailah hatimu

Kerana..
masakan ALLAH sengaja mentaqdirkan
segalanya untuk suatu yang sia-sia..

Bukan ALLAH tidak tahu akan derita hidupmu,
pecahnya hatimu...
tapi mungkin untuk menguji
sedalam mana pengorbananmu untukNYA..

Juga kerana DIA tahu,
hati yang sebeginilah selalunya lebih lunak,
dan lebih mudah akrab denganNYA..