Skip to main content

Apa sudah jadi?

Sekarang ini jika kita lihat dunia,seperti sudah amat hampir akhirnya.Apakah kita sudah bersedia?dan sejak akhir2 ini,setiap hari di Malaysia pasti ada bayi yang tidak berdosa dilahirkan tanpa ikatan yang sah.Sudahlah begitu lalu dibuang tanpa ada belas kasihan...kemanakah perginya sifat perikemanusiaan?disini bukanlah ana mahu mengata sesiapa,ana juga punya adik perempuan,saudara perempuan dan ana juga perempuan...semoga perkara2 seperti ini tidak akan terjadi pada keluarga ana mahupn sesiapa sahaja didunia ini,tidak kira bangsa mahupun agama.Apa yang ana mahu tekankan disini,adalah jika dilihat,dikaji,didengar & dibaca,kebanyakkannya adalah dari golongan yang berbangsa melayu....dan sudah pasti agamanya Islam bukan?Sedih sangat....:(...Dan berlakunya juga di negara milik kita,negara Islam bukan?Kita dikenali diseluruh dunia dengan sifat perikemanusiaan yang tinggi,tapi sekarang apa sudah jadi?Budaya timur kononnya?Apakah semua ini?Siapakah yang perlu disalahkan?Budaya barat?Rasanya tidak sama sekali,kita punya otak untuk berfikir,kita ada agama yang perlu dipegang,jadi kemanakah pergi semua itu?paling menyayat hati adalah seorang bayi yang dijumpai oleh seorang berbangsa india.Tahukah apa yang sedang berlaku terhadap bayi itu?dia sedang dikerumun oleh sekumpulan gagak.....apakah sebenarnya yang ingin ditunjukkan oleh syaitan bertopeng manusia ini?Bercinta itu fitrah pada setiap manusia,tetapi melahirkan anak tanpa nikah itu apa?sebab inilah cinta itu ada yang mengatakan haram hukumnya...
Dato Dr Mashitah Ibrahim, penolong profesor di Jabatan al-Quran dan Sunah, Kulliah Ilmu Wahyu dan Warisan Islam, Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM) memberi penjelasan mengenai cinta. Cinta ujarnya sering dikaitkan dengan barat atau Bollywood tetapi sebenarnya orang terlupa bahawa pokok persoalan cinta merupakan matlamat asasi dalam Islam.
Islam adalah agama yang membawa matlamat cinta. Cinta kepada Allah, cinta pada rasul, cinta kepada negara dan cinta sesama manusia. Sebab itulah rasulullah menekankan dalam mendidik anak-anak daripada kecil lagi diterapkan soal cinta. Dalam sebuah hadis, Nabi bersabda: tanamkan dalam diri anak-anak kamu cintakan Allah, cintakan Rasul, cintakan ahli keluarga Rasulullah dan cintakan membaca Al-Quran.
Ini menunjukkan cinta itu suatu yang penting diterapkan dalam diri setiap muslim sehinggakan Nabi s.a.w bersabda bahawa tidak masuk syurga sehingga kamu belajar cinta-mencintai diantara satu sama lain.
Remaja bercinta jelas beliau bukan suatu perkara yang melanggar fitrah. Ia satu fitrah tetapi perlu diaturkan bagaimana cara mereka bercinta. Cinta tidak boleh berdasarkan emosi semata-mata, REMAJA mesti ada rasa tanggungjawab.
Biarlah apa hukumnya haram ataupun harus,kerana dua hukum ini sahaja yang pernah ana dengar tentang cinta.Kenapa adik,kaka,abang,pakcik,makcik yang sedang bercinta,ingat2lah bahawa bukan kita sahaja didunia ini,dan bukan didunia ini berakhirnya hidup kita,kerna kita akan dihitung suatu hari kelak,jauhilah perkara yang tidak sepatutnya...bg mereka yang belum lg mengalami cinta sesama manusia yang bukan mahram,usahlah cuba mendekatinya,biarlah cinta itu dialami selepas kahwin..pasti itu lagi indah bukan?Semoga kita semua terhindar dari perkara2 yang mungkar..-amin-

Comments

Popular posts from this blog

Pemilihan makanan kucing :)

Makanan kucing ialah benda paling penting perlu ada bila kita bela kucing. Tapi berapa ramai yang consult dengan veterinarian atau baca dengan teliti dekat packet makanan tu sebelum membeli makanan kucing.Mok2 dan Chimey ialah kucing pertama yang kami pelihara.Dan 10 tahun yang lalu, saya cukup takut dengan kucing. Bukannya apa, takut kena cakar. Hahaha.

First time pelihara kucing, memang saya tak tahu apa makanan yang patut aku bagi kucing ni. Whiskas? Friskies? Iams? Nasi? Ikan kembung? Semua diorang pernah try, kecuali nasi dengan ikan kering la, haha. Dan kucing saya siMok2 memang tak pernah cerewet kecuali si Chimey (Betina) tu. Bagilah jenama apa pun kat Mok2, dia tak pernah menolak. Tak pernah bad mood bila tengok makanan.


Perkongsian ( Propolis ) kami makan tau!

Kami sekeluarga makan propolis..komen kami..yup sgt bagus..cuci dlm badan..ayah dlu kalau makan kambing mesti rs pening2 or panas tapi skrg dh x..n ayah kata selain monavie,propolis ni terbaik n sesuai tuk ayah..terbaik..kalau ada bminat nk tahu boleh PM..nk try pun boleh..beli sebotol dlu..harga 1 pack ji rm 190..nk dpt hg kawan2 leh PM..ayah selalu tak larat nak naik atas,coz rumah kami tingkat 4,mesti berhenti-berhenti dari tingkat ke tingkat sekarang alhamdulillah ayah ckp,kalau ikut cara kami .. mak akan buat air propolis dalam 1.5L air kosong tu dan letak dalam peti sejuk,jadi bila-bila masa kami nak minum,senang kami terus minum je .. tak payah nak titik2

kat sini saya kongsi kelebihannya dan seangkatan dengan nya


Cara Penggunaan Propolis ActiveAturan MakanDewasa
Amalan Harian :  Pagi atau Petang  – 15 titis setiap dos Sakit Ringan :  3 kali sehari – 15 titis setiap dos Sakit Kronik : setiap 4 jam – 15 – 33 titis setiap dos Remaja Dan Kanak Kanak 1/2 sukatan dewasa, kanak kanak …

Produk Penjagaan Wajah

hihihi.. kali ni tetiba rasa nak menulis tentang produk penjagaan wajah yg sy guna skrg ..

masa jejalan nak cari barang makeup baru di watson seri manjung (baru tau kat sini ada watson) , coz barang makeup tertinggal di KL , last2 husband ajak beli baru je kat sini.Sedang dok mencari alang2 cari sekali brg mandian bagai , tetiba ternampak produk Bio-essence Tanaka White 4x Anti Dark Fighters!